Mleczarnie biją na alarm w związku z dumpingowymi cenami masła w supermarketach, apelując do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o interwencję.
Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich postanowił podjąć kroki prawne wobec zjawiska, które zagraża stabilności rynkowej – sprzedaży masła po cenach znacząco niższych niż koszty produkcji. Zjawisko to zostało zauważone w popularnych sieciach handlowych takich jak Biedronka i Kaufland, gdzie cena masła oscyluje w przedziale od 14,75 zł/kg do 17,25 zł/kg. Takie praktyki, według Związku, nie mają nic wspólnego z uczciwą konkurencją i stanowią zagrożenie dla gospodarki, kształtując fałszywy obraz rynku.
W odpowiedzi na tę sytuację, Waldemar Broś, Prezes Zarządu Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, wystosował pismo do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasza Chróstnego, informując o niepokojącym zjawisku i apelując o podjęcie zdecydowanych działań. W piśmie podkreślono, że oferowanie produktów poniżej kosztów produkcji jest nieuczciwe i podważa zasady wolnorynkowej gospodarki.
– Uprzejmie informuję Pana Prezesa, że już od pewnego czasu napływają informacje do Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich Związku Rewizyjnego o dumpingowych cenach sprzedaży masła w sieci sklepów Biedronka i Kaufland. Cena masła na półce tych sklepów wynosi od 14,75 zł/kg do 17,25 zł/kg (gazetka Biedronki oferta od 12.02 – 17.02 oraz gazetka Kauflandu oferta od 8.02 – 14.02). Według nas, jest to cena zdecydowanie poniżej kosztów produkcji i w związku z tym rodzi się pytanie: jak to jest możliwe. Oferowanie klientom produktów poniżej kosztów produkcji jest nie tylko nieuczciwe, ale i zagraża naszej gospodarce. Tego typu zachowania są typowymi działaniami marketingowymi niemającymi nic wspólnego z gospodarką rynkową a wręcz przeciwnie, kształtują fałszywy jej obraz. Mając powyższe na względzie, prosimy o zainteresowanie się sprawą i podjęcie zdecydowanych działań. – czytamy.
Ta sytuacja wskazuje na poważne wyzwanie, przed którym stają producenci mleczarscy, walcząc o zachowanie uczciwej konkurencji i stabilności cenowej na rynku. Dumping cenowy, będący strategią marketingową niektórych sieci handlowych, może mieć długotrwałe negatywne skutki nie tylko dla producentów, ale i dla całej gospodarki, prowadząc do eliminacji mniejszych producentów i zakłócenia równowagi rynkowej.
Apel Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich do UOKiK stanowi ważny głos w dyskusji o uczciwych praktykach handlowych i konieczności ochrony producentów przed nieuczciwą konkurencją. Oczekuje się, że interwencja Urzędu przyczyni się do przywrócenia równowagi na rynku i zapewni sprawiedliwe warunki dla wszystkich uczestników rynku mleczarskiego.
Zobacz także: Apel mleczarzy: Polska i Ukraina wzywają do dialogu w sprawie importu zboża