Wydział Handlu Zagranicznego Grupy Mlekovita w 2023 roku osiągnął 2,5 mld złotych przychodu. Polskie produkty mleczarskie cenione są za granicą za jakość, bezpieczeństwo pod względem zdrowotnym i unikatowe wartości odżywcze.
– Pokonaliśmy bariery eksportowe dzięki produktom najwyższej jakości, które cieszą się ogromnym, rosnącym uznaniem za granicą – mówi Magdalena Szabłowska, Dyrektor Wydziału Handlu Zagranicznego Grupy Mlekovita. Dodaje, że produkty największej polskiej spółdzielni mleczarskiej są cenione także za bezpieczeństwo pod względem zdrowotnym oraz unikatowe wartości odżywcze.
Wyzwania w eksporcie
– W Wydziale Handlu Zagranicznego osiągnęliśmy większość zakładanych celów dla roku 2023, pomimo licznych wyzwań, które ten okres przyniósł – podkreśla dyrektor Szabłowska. Wylicza, że do tych wyzwań należały: wojny na Ukrainie i w Izraelu, bunt Prigożyna, 40-kilometrowe kolejki na granicy polsko-ukraińskiej, długi czas oczekiwania na kontrolę fitosanitarną i weterynaryjną, niedostatek pracowników służb celnych i weterynaryjnych, a także ataki Huti na statki kontenerowe. Szefowa eksportu w Mlekovicie zauważa, że koszty przestojów statków i dodatkowe koszty logistyczne zawsze są przerzucane na producenta. Niestety,
na niektórych kierunkach koszt frachtu i transportu wstrzymał sprzedaż towarów.
– Nie jesteśmy w stanie kontrolować tego, co dzieje się na świecie, ale możemy do tego się przygotować. Tych wyzwań, przed którymi stawał eksport w minionych latach jest naprawdę dużo. Dlatego nie należy lekceważyć sygnałów, które do nas docierają – przyznaje Magdalena Szabłowska. Dyrektor Wydziału Handlu Zagranicznego zastanawia się, jaki wpływ na łańcuchy dostaw będzie miało to, co się dzieje w Strefie Gazy. Równie ważne, jak mówi, są oczekiwania społeczne, nastroje konsumentów i ich siła nabywcza.
Poszukiwania klientów
Wydział Handlu Zagranicznego aktywnie poszukuje klientów na całym świecie. Jego pracownicy uczestniczyli w ubiegłym roku w wielu renomowanych konferencjach i targach.
– Nie czekamy aż klient przyjedzie do Wysokiego Mazowieckiego. Chcemy być blisko, aby rozpoznać oczekiwania i potrzeby klientów z różnych krajów, aby jak najlepiej dostosować ofertę – zapewnia dyrektor eksportu Mlekovity. Relacjonuje, że delegacja z jej wydziału uczestniczyła w targach m.in. w Polsce, Chinach, Korei, Niemczech.
– Eksport produktów mleczarskich oraz wszelkie działania w tym zakresie podejmowane przez nasz wydział promują Polskę na arenie międzynarodowej jako wiarygodnego partnera gospodarczego, wspierają dobry wizerunek polskiego przedsiębiorcy, przyczyniają się do rozwoju gospodarczego kraju oraz przyciągają inwestorów, a także budują kapitał zaufania wobec Polski i Polaków – podsumowuje dyrektor Magdalena Szabłowska.
Zobacz także: FrieslandCampina podnosi gwarantowaną cenę ekologicznego mleka we wrześniu 2024 r.