W odpowiedzi na trudności po pandemii COVID-19, Agnieszka Maliszewska, dyrektor biura Polskiej Izby Mleka, reprezentuje polską branżę mleczarską w Chinach. Celem jest odbudowa rynków i promocja europejskich produktów mlecznych.
Agnieszka Maliszewska, ceniona postać w polskim sektorze mleczarskim, obecnie bierze udział w misji wysokiego szczebla. Celem jest promocja europejskich produktów rolno-spożywczych, a przede wszystkim mlecznych, na trudnym rynku chińskim. Delegacja, której przewodzi Janusz Wojciechowski, komisarz UE do spraw rolnictwa, stara się w dniach od 21 do 26 kwietnia 2024 roku umocnić pozycje europejskich eksporterów w Azji.
Trudności rynkowe po pandemii
Jak mówi Maliszewska, pandemia Covid-19 zasadniczo zmieniła warunki handlu międzynarodowego. Wiele chińskich firm zbankrutowało, a Shanghaj, jako pierwsze miasto na mapie misji, doświadczył wyraźnych zmian. – Po okresie pandemii Covid bardzo trudno odbudować chiński rynek. Wiele chińskich firm zbankrutowało, wyraźnie widać, że skończył się bardzo dobry czas dla importerów i eksporterów. Te zmiany widać także w Shanghaju, który jest pierwszym miastem na mapie Misji Wysokiego Szczebla z komisarzem Januszem Wojciechowskim. Ocenia się, że po pandemii z miasta wyjechało ok. 300 tys. mieszkańców gównie ci, którzy przyjechali tu z różnych stron świata, żeby robić biznes. To skala całkiem sporego polskiego miasta. Wyjechali gównie obcokrajowcy, którzy byli dobrymi klientami na europejskie produkty. Zlikwidowano wiele europejskich firm, także importerów, dlatego tak ważne jest umacnianie pozycji i promocja naszych produktów w Chinach. Drugi dzień wizyty, to przede wszystkim spotkania biznesowe bezpośrednio z importerami. Poszukiwane jest polskie mleko UHT i inne produkty, także proszki i produkty dla dzieci – powiedziała Maliszewska podsumowując obecny udział w misji.
Edukacja i zwiększenie świadomości
Oprócz spotkań biznesowych, program misji obejmuje seminaria, wizyty studyjne oraz spotkania B2B z przedstawicielami chińskich firm mlecznych oraz ekspertami rynku. Te działania mają na celu nie tylko zwiększenie eksportu, ale także podniesienie świadomości konsumentów chińskich o wysokiej jakości europejskich produktów mlecznych.
Udział w Misji Wysokiego Szczebla jest możliwy dzięki wsparciu z Funduszu Promocji Mleka.
Zobacz także: Dialog o przyszłości mleczarstwa: Senacka komisja rolnictwa z wizytą w Mlekpolu na Podlasiu