Copa-Cogeca, kluczowa organizacja reprezentująca unijnych rolników i spółdzielnie rolnicze, podnosi głos w sprawie nowych przepisów dotyczących ochrony zwierząt podczas transportu wydanych przez Komisję Europejską. Wskazując na dyskryminacyjne aspekty i potencjalne zakłócenia w jednolitym rynku, organizacja wzywa do pilnych zmian.
Komisja Europejska opublikowała długo oczekiwane zmienione przepisy dotyczące ochrony zwierząt podczas transportu. Niestety, zdaniem Copa-Cogeca, niektóre z wprowadzonych ulepszeń technicznych są osłabiane przez arbitralne i restrykcyjne zasady. Te nowe regulacje, jak twierdzą, mogą prowadzić do dyskryminacji niektórych państw członkowskich i zakłócać jednolity rynek.
Dla unijnych rolników i spółdzielni rolniczych, dobrostan zwierząt jest nieodłącznym elementem ich pracy. Chociaż technologia i infrastruktura transportowa uległy znacznej poprawie w ciągu ostatnich 20 lat, fundamenty rozporządzenia 1/2005 pozostają aktualne. Z tego względu Copa-Cogeca podkreśla konieczność wspierania zharmonizowanego wdrażania i egzekwowania przepisów, opartych na naukowych danych i rzeczywistych doświadczeniach operatorów.
Copa-Cogeca wskazuje na kilka kluczowych obaw związanych z nowymi przepisami:
- Minimalny wiek młodych zwierząt do transportu na odległość powyżej 100 km: Zmiana minimalnego wieku dla cieląt, prosiąt, jagniąt i koźląt może prowadzić do znaczących trudności dla gospodarstw, związanych z dodatkowymi kosztami i wymogami.
- Limit czasu dojazdu do ubojni wynoszący 9 godzin: Taki przepis mógłby pozbawić rolników z niektórych państw członkowskich dostępu do rzeźni, co przyczyniłoby się do dalszego procesu koncentracji rzeźni w UE.
- Ograniczenia czasu podróży drogą lądową do celów innych niż ubój: Takie zmiany mogłyby przerwać łańcuchy dostaw, które były budowane przez lata, i byłyby dyskryminujące dla państw członkowskich o większych odległościach i specyficznych uwarunkowaniach geograficznych.
- Ograniczenia podróży w oparciu o temperatury: Wymóg nocnej jazdy przy prognozach powyżej 30oC jest problematyczny zarówno z punktu widzenia dobrostanu zwierząt, jak i społecznych aspektów pracy.
- Nowe przepisy dotyczące miejsca i minimalnej wysokości w pionie: Zmniejszyłyby one liczbę zwierząt, które można załadować na ciężarówkę, co mogłoby prowadzić do większej liczby wypadków, kwestii bezpieczeństwa drogowego, a także wzrostu emisji dwutlenku węgla.
Ponadto, Copa-Cogeca zauważa, że proponowane okresy przejściowe są zbyt krótkie w stosunku do możliwości inwestycyjnych operatorów.
W związku z tym, organizacja wzywa Parlament Europejski i Radę do rozważenia tych problematycznych kwestii i wprowadzenia niezbędnych zmian, aby uczynić nowe przepisy wykonalnymi, nienaruszającymi zasad równości i opartymi na solidnych podstawach naukowych.
Zobacz także:Danone sprzedaje amerykańskie jednostki mleczarskie organiczne firmie Platinum Equity