Jacek Strzelecki obejmuje stanowisko prezesa Związku Polskie Mięso, zastępując Witolda Choińskiego. Nowy lider organizacji podkreśla swoje priorytety, które obejmują walkę z mitami na temat branży mięsnej oraz wykorzystywanie synergii w sektorze.
Jacek Strzelecki został wybrany na nowego prezesa Związku Polskie Mięso, zastępując Witolda Choińskiego, który zrezygnował z funkcji pod koniec kwietnia. Strzelecki, który od 15 maja pełnił obowiązki dyrektora zarządzającego, został oficjalnie wybrany na prezesa 27 czerwca podczas walnego zebrania członków organizacji. Nowy prezes jest ekspertem od chińskiego rynku rolno-spożywczego, co daje mu unikalne perspektywy na rozwój polskiego sektora mięsnego.
– Zmiana nastąpiła w szczególnym momencie, bo Związek Polskie Mięso obchodzi w tym roku swój jubileusz 30 lat działalności. Związek na rynku był i jest liderem oraz inicjatorem zmian i zapewniam, że nadal tak będzie – mówi Jacek Strzelecki.
Nowe priorytety i wytyczone cele
Nowy prezes zaznacza, że jego priorytetem będzie odkłamywanie faktów na temat mięsa i branży mięsnej. Podkreśla również, że jest gotów współpracować z każdym, kto wspiera branżę, a także prowadzić dialog z jej przeciwnikami.
– Będę współpracował z każdym, kto dobrze życzy branży. Nie będę się bał rozmów również z jej przeciwnikami. Wiem również jak dużo pracy trzeba włożyć w odkłamywanie faktów na temat mięsa i branży. To będzie na pewno mój priorytet – zaznacza.
Strzelecki planuje także skoncentrować się na wykorzystywaniu synergii w branży, wskazując na istniejące nisze, których umiejętne połączenie może przynieść wymierne efekty.
Nowoczesne rolnictwo – klucz do globalnej pozycji
Strzelecki podkreśla, że rolnictwo oraz przetwórstwo rolno-spożywcze, w tym mięsne, powinny być postrzegane jako nowoczesny biznes.
– Pomimo że polskie rolnictwo od chwili wejścia do Unii Europejskiej zrobiło cywilizacyjny postęp, to nadal w publicznej świadomości funkcjonuje dość często model rolnictwa z historycznych jej opisów. Tymczasem jest to nowoczesny biznes. Dość często są to duże przedsiębiorstwa, które łącznie dają pracę setkom tysięcy osób – przypomina Strzelecki.
Nowy prezes zaznacza, że silny agrobiznes przekłada się na mocniejszą globalną pozycję Polski.
Wyzwania i wspólne cele dla sektorów mięsnych
Strzelecki zwraca uwagę, że przed poszczególnymi sektorami mięsnymi stoją różne wyzwania, ale także wspólne cele.
– Nasz strategiczny sektor gospodarki rolnej i przetwórczej, czyli wieprzowina, wymaga innych działań niż drób czy wołowina, ale wszystkie trzy gatunki mięsa definiują i charakteryzują polską branżę mięsną – wskazuje.
Jednym z głównych problemów są bariery prawne w zakresie inwestycji oraz globalne i regionalne uwarunkowania rynkowe, takie jak te związane z sytuacją w Ukrainie.
– Globalne i regionalne uwarunkowania rynkowe, jak te związane z Ukrainą, stawiają przed polską branżą mięsną wyzwania, które już ustalają i – co ważne – ustalą zasady działania branży na okres co najmniej minimum średnioterminowy, czyli 10-12 lat – ocenia Strzelecki.
Związek Polskie Mięso – siła polskiej branży mięsnej
Związek Polskie Mięso zrzesza 61 zakładów produkujących i przetwarzających mięso oraz firm okołobranżowych. Łączny udział firm stowarzyszonych w Związku w sprzedaży mięsa i przetworów na rynku krajowym przekracza 70%, natomiast w eksporcie 80%. Nowy prezes zamierza kontynuować prace nad umacnianiem tej pozycji oraz rozwojem polskiego sektora mięsnego na arenie międzynarodowej.
Zobacz także: Przemysł mleczarski w Idaho staje przed nowymi wyzwaniami z powodu rozprzestrzeniania się ptasiej grypy na krowy