Chociaż liczba krów mlecznych w Polsce systematycznie spada, to produkcja mleka rośnie. Polska staje się jednym z liderów w europejskim mleczarstwie, a przyszłość tej branży należy do największych graczy na rynku.
Stabilna produkcja i eksport
W ubiegłym roku Polska wyeksportowała 1,69 mln ton produktów mleczarskich, co jest wynikiem niemal identycznym jak w 2022 roku. Wbrew spadkowi produkcji mleka w Unii Europejskiej, Polska odnotowuje wzrost, umacniając swoją pozycję w czołówce europejskiego mleczarstwa. Tworzą ją Niemcy, Francja, Holandia, Włochy, Polska i Irlandia. Jesteśmy trzecim największym producentem surowego mleka, czwartym masła i odtłuszczonego mleka w proszku, oraz piątym serów w UE. Polskie mleczarstwo osiągnęło udział 10% w unijnym rynku serów, zrównując się z Holandią.
Eksport na światowe rynki
Eksport polskich produktów mleczarskich rośnie. W latach 2015-2022 eksport zwiększył się o jedną trzecią. Ponad połowa polskiego mleka i śmietany trafia do Niemiec, a serwatka do Chin i Holandii. Algieria jest największym odbiorcą polskich proszków mlecznych, a masło eksportujemy głównie do Czech. Sery najczęściej kupują Niemcy i Włosi.
Mniej krów, więcej mleka
Choć liczba krów mlecznych w Polsce zmniejszyła się w ciągu ostatnich dziesięciu lat z ponad 21 mln do niecałych 20 mln, produkcja mleka wzrosła. Polscy rolnicy zwiększyli wydajność krów o ponad 70%, osiągając średnią krajową na poziomie 9 tys. kg mleka rocznie z jednej krowy. W prostym rachunku wychodzi ok. 25 kg mleka z jednej krowy dziennie. Wydajność ta jest wynikiem odpowiednio zbilansowanej paszy, częstotliwości doju, odpowiedniej temperatury oraz właściwych warunków sanitarnych.
Przyszłość dla największych
Perspektywy dla polskiego mleczarstwa są obiecujące. Po krótkotrwałym kryzysie, spowodowanym spadkiem cen na światowym rynku mleka, sytuacja zaczęła się poprawiać. W dłuższej perspektywie branża będzie musiała sprostać rosnącym wymaganiom środowiskowym, co wiąże się z koniecznością inwestycji w odnawialne źródła energii, poprawę dobrostanu zwierząt i redukcję emisji CO2.
Wzrost eksportu na rynki azjatyckie
Największy wzrost popytu prognozowany jest na rynkach azjatyckich. W krajowej grze pozostaną najwięksi producenci, którzy są w stanie inwestować i eksportować swoje produkty na globalny rynek. Mniejsi przetwórcy mogą natomiast skupić się na konsolidacji lub specjalizować się w niszowych, wysokiej jakości regionalnych produktach.
Polscy mleczarni giganci
W rankingu największych producentów artykułów mleczarskich w Polsce, wszystkie wymienione firmy zakończyły 2022 rok z zyskiem i poprawiły swoje przychody.
Pierwsze miejsce zajmuje Grupa Polmlek. To największa prywatna firma mleczarska ze stuprocentowym polskim kapitałem. Zatrudnia ponad 4 tys. ludzi, którzy pracują w 14 zakładach spółki w Polsce oraz jednym w Maroku. Dziennie są w stanie wyprodukować 4,5 mln litrów mleka. Ponad połowa produkcji trafia na eksport do dziesiątek krajów zlokalizowanych na wszystkich kontynentach.
Drugie miejsce zajmuje Mlekovita, największy eksporter produktów mlecznych w Polsce, którego produkty trafiają na 166 zagranicznych rynków. Swoje wyroby produkuje na 185 liniach zlokalizowanych w 25 zakładach. W ciągu doby firma jest w stanie przerobić 8 mln litrów mleka, które pochodzi od 15 tys. współpracujących z firmą rolników.
Na trzecim miejscu znajduje się Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol, znana z marek takich jak Łaciate, Milko i Mazurski smak. Firma eksportuje jedną trzecią swojej produkcji do ponad 100 krajów, w tym na Daleki i Bliski Wschód.
Zobacz także: Produkcja mleka nie będzie wydajna bez odpowiedniego dobrostanu