Wraz z rosnącą popularnością zachodnich potraw w Chinach, takich jak pizza, spaghetti czy kanapki, rośnie również zapotrzebowanie na sery żółte, które jeszcze kilkanaście lat temu były w tamtym regionie świata nieznane. Dziś, w prestiżowych dzielnicach i sklepach z importowaną żywnością w Shanghaju, można kupić polskie sery Serenada i Skarby Serowara ze Spółdzielczej Mleczarni Spomlek.
w Shanghaju, można kupić polskie sery Serenada i Skarby Serowara ze Spółdzielczej Mleczarni Spomlek
Journey Spomlek z Radzynia Podlaskiego w eksporcie serów dojrzewających rozpoczął się wiele lat temu od udziału w prestiżowych targach SIAL w Szanghaju – trzeciej co do wielkości imprezy tego rodzaju na świecie i pierwszej w Azji. Jak mówi Emilia Musikowska, Export Manager z SM Spomlek, planowane jest uczestnictwo w targach w kolejnych latach, gdyż chiński rynek jest jeszcze otwarty na polskie przedsiębiorstwa mleczarskie.
Pierwsze polskie sery popłynęły do Chin w 2019 roku i zostały bardzo dobrze przyjęte. Wysokie wymagania chińskich konsumentów, którzy zwracają uwagę na jakość, wartość odżywczą i bezpieczeństwo żywności, zostały spełnione przez markę Serenada. Dzięki pracy działu eksportu oraz wyłącznego dystrybutora, sery te dostępne są teraz w różnych regionach Chin.
W Chinach sery są towarem drogim, z dominacją serów żółtych takich jak gouda, edam, cheddar i mozzarella. Ilość serów dojrzewających na półkach jest jeszcze mała, ale w trendzie rosnącym. Spomlek jednak nie zniechęca się i umacnia relacje z dystrybutorem, widząc ogromny potencjał na trudnym rynku zbytu.
Zgodnie z danymi EUSMecentre.org, sery żółte stanowią aż 40% importowanych produktów nabiałowych, z rocznym spożyciem sera na mieszkańca w Chinach wynoszącym około 0,2 kg. W porównaniu z Europą, gdzie wynosi to około 19 kg, tendencja ta jest jednak rosnąca.
Emilia Musikowska dodaje, że obecnie w Chinach kładzie się nacisk na wzrost spożycia nabiału i promocję produktów nabiałowych, a zachodni styl żywienia jest teraz w trendzie, co skutkuje ogromnym postępem.
cierpliwa i wytrwała praca nad eksportem może przynieść sukces na trudnym, ale obiecującym rynku
Wprowadzenie serów Serenada i Skarby Serowara na chiński rynek pokazuje, że cierpliwa i wytrwała praca nad eksportem może przynieść sukces na trudnym, ale obiecującym rynku. To również znak, że polskie przedsiębiorstwa mleczarskie mają coś wyjątkowego do zaoferowania na światowej scenie.