Związek Polskich Przetwórców Mleka (ZPPM) przedstawił swoje stanowisko na temat nowelizacji ustawy o systemie kaucyjnym podczas posiedzenia sejmowej Podkomisji ds. monitorowania gospodarki odpadami, które odbyło się 21 maja 2024 r.
Argumenty ZPPM przeciw włączeniu opakowań mlecznych do systemu kaucyjnego
ZPPM, jako jedyny reprezentant branży mleczarskiej, przedstawił argumenty za wyłączeniem opakowań po mleku i jego przetworach z systemu kaucyjnego. Marcin Hydzik, Prezes Zarządu ZPPM, zwrócił uwagę na następujące kwestie:
- Zagrożenia sanitarne
- Błędna transpozycja dyrektywy SUP do polskiego prawa
- Zanieczyszczenie strumienia odpadów
- Zła jakość recyklatu po opakowaniach mlecznych
- Doświadczenia z innych krajów
Poparcie dla stanowiska ZPPM
Podczas spotkania większość uczestników opowiedziała się za wyłączeniem opakowań po mleku z systemu kaucyjnego. Wyjątek stanowiła koalicja ZeroWaste, która popierała szybkie uruchomienie systemu obejmującego wszystkie opakowania już od 1 stycznia 2025 roku.
ZPPM otrzymał wsparcie od Andrzeja Gantnera z Polskiej Federacji Producentów Żywności, z którą współpracuje na rzecz zmian w ustawie. Ważnym głosem była również Elżbieta Szadzińska, Wiceprezeska Federacji Konsumentów, która przedstawiła potencjalne zagrożenia dla konsumentów związane z wprowadzeniem opakowań po mleku do systemu kaucyjnego. „Sądzę, że odwrotne postępowanie miałoby tu więcej sensu – a więc najpierw analiza doświadczeń z innych krajów i dopiero w wyniku ich pozytywnej oceny wprowadzenie tych rozwiązań do ustawodawstwa polskiego” – stwierdził Prezes ZPPM.
Stanowisko Ministerstwa Klimatu
Ministerstwo Klimatu tłumaczy, że odroczenie wprowadzenia opakowań po mleku do systemu kaucyjnego do 1 stycznia 2026 roku wynika z potrzeby obserwowania doświadczeń Niemiec i Chorwacji, które już wdrożyły takie rozwiązania.
Dalsze kroki
Konsultacje na poziomie Ministerstwa Klimatu będą trwać do 30 maja, a ich wyniki zostaną ogłoszone prawdopodobnie podczas konferencji uzgodnieniowej. Następnie projekt nowelizacji ustawy trafi do Sejmu, gdzie, według zapewnień Minister Anny Sowińskiej, zostanie uchwalony jeszcze w czerwcu. Po uchwaleniu przez Sejm, procedura legislacyjna obejmie Senat i podpis Prezydenta, a dodatkowo potrzebne będą trzy miesiące na notyfikację nowelizacji do Unii Europejskiej.
Zobacz także: Mleko A2 – przyszłość polskiego mleczarstwa?